Alk Technologiesin Copilot Live on Copiloteista kevyempi versio nyt, kun uudempi premium ilmestyi. Copilot on tarjolla monelle alustalle iOS:lle, Windows Mobilelle ja työpöydällekin. Copilot tarjoaa tutun repertuaarin modernin navigointisovelluksen ominaisuuksia, joihin kuuluvat suomenkielinen ääniopastus. Copilot on höystetty tukulla ominaisuuksia, joiden toivoisi löytyvän muistakin sovelluksista.

Copilot on Android-sovellus, vaikkakin se toimii hieman epäandroidmaisesti. Valikko-painike toimii normaalisti, mutta Haku-painike ei tee mitään. Takaisin-painikkeella taas pääsee takaisin suoraan kartalle, eikä suinkaan edelliseen valikkoon. Päävalikko on kokoelma mukavan värikkäitä laatikoita, eikä se muistuta lainkaan tyypillisen Android-sovelluksen valikkoa. Ulkonäkö ei sinänsä ole ongelma, vaan se, että eri sivujen välillä liikkumiseen on omat painikkeensa. Joistakin valikoista pääsee takaisin omalla Takaisin-painikkeella, mutta osasta ei. Takaisin-painiketta painamalla joutuu ärsyttävästi aina takaisin päänäkymään kartalle.

Harmittavasti lokalisoinnissa kielen voi valita vain koko sovellukselle, eli suomen kielen valitessa saa sekä puheopastuksen että valikot suomen kielellä, eikä vain pelkkää opastusta. Ei tuosta kummemin olisi haittaa, mutta osa valikoista ja joistakin ohjeteksteistä on vielä suomentamatta. Konfiguroitavuus on muuten melko mainio. Kartan väritykselle voi valita oman tyylinsä, joista tosin useimmat eivät ole kovin järkeviä. Mutta suurikontrastinen tyyli aurinkoiseen on mahdollinen. Sovellukselle voi valita teemoja, mutta toistaiseksi valikko oli tyhjä.

Yhteisölliset palvelut toimivat Copilotin oman Live! -palvelun päällä. Live!-palveluun voi kutsua ystäviään sähköpostilla. Ystäviensä kanssa voi jakaa livenä ajoreitin ja sijainnin. Integrointia muihin yhteisöpalveluihin ei ole. Manuaalin mukaan sijainnin voi jakaa myös tekstiviestillä, mutta sovelluksessa valikko oli poissa käytöstä.

Copilotin manuaali löytyy ohjelman sivuilta html-muodossa, joten sitä on helppo selata Androidin selaimellakin. Kumma kyllä, sovelluksen valikoista ei löydy linkkiä suoraan manuaaliin. Manuaali on varsin tiivis, mutta se esittelee keskeiset toiminnot suoraan – ja ilmankin toki pärjää.

Copilot on ostettavissa suoraan Android Marketista. Esimerkiksi koko Euroopan kattava versio maksaa 54,88 euroa. Koko kartta vie tilaa reilut kaksi gigatavua, joten muistikortilla on syytä olla sen verran tilaa. Lisäksi Copilot vaatii sovellusmuistia noin 10 Mt äänidatalle.

Kartat, kohteet ja navigointi

Kartta on siistin näköinen, mutta hieman hidas. Etenkin silloin, kun kaikki POI-pisteitä ovat näkyvillä, karttaa on melkeinpä tuskaista käyttää. Tahmaisuus ei vähene, vaikka kartan vaihtaisi 2D-näkymään. Ilman kaikkia mahdollisia POI-kohteita kartta on kuitenkin ihan käytettävän nopea. Ärsyttävänä piirteenä nipistys-zoom toimii vain 2D-näkymässä, 3D-näkymässä joutuu käyttämään erillisiä +/- -painikkeita. Onneksi nämä sijaitsevat loogisesti äärimmäisinä vasemmassa ja oikeassa yläkulmassa, jolloin niihin on helppo osua.

Karttanäkymästä pääsee suoraan joihinkin keskeisiin asetuksiin, kuten vaihtamaan perspektiiviä, kulkureitin ohjeisiin ja vaihtamaan ajoneuvotyyppiä. Live Services tarjoaa palveluna paikallisen sään ja ennusteen ja Live Linkin avulla voidaan jakaa sijainteja kavereille. Tiepalvelu-valikosta löytyy Autoilijan palvelukeskuksen numero ja sovellus ilmoittaa nykyisen sijainnin koordinaatteina, sekä lähimmän löydetyn osoitteen. Samaan näkymään saa myös kartan näkyville.

Reitin haku

Kohteen voi valita osoitteen tai kohdepisteen perusteella tai kartalta. Risteysvalinnan perusteella voi valita kahden tien risteyksen, vaikkei tietäisi numerollista osoitetta. Kohteen valitseminen kartalta ja koordinaattien mukaan ovat itsestään selviä, mutta Photonav-ohjelmisto yllätti. Se ilmeisesti kaivaa galleriasta GPS-koordinaateilla tagatut kuvat, joiden sijaintiin voi asettaa navigointipisteen. Hyvä ehkä silloin, kun ei tiedä missä on tullut oltua.

Varsinainen kohteen valinta on pakotetusti kolmiportainen: ensin valitaan kaupunki, sitten katuosoite ja lopuksi numero. Pelkän katuosoitteen perusteella ei voi hakea kohdetta. Kaupunki-valinnassa on kuitenkin näppärästi Keskusta-vaihtoehto, mikä voi helpottaa elämää, jos ei tiedä minne on menossa.

Reititysprofiilin määrittelyssä voidaan luoda eri tilanteisiin sopivia profiileita. Profiilissa valitaan ajoneuvotyyppi, nopeusrajoitukset ja millaisia tietä ja reittityyppiä halutaan käyttää. Moottoripyöräilijälle ainakin valtateitä välttelevä maisemareitti lienee ensimmäinen luotu profiili. Paljon ajavat keksinevät tälle muitakin käyttötarkoituksia. Nopeusrajoitukset ovat itse muokattavissa tietyypeittäin, kuten myös varoitukset nopeusrajoituksista.

Kävely- ja pyöräilytiloissa näytetään sekä suunniteltu reitti että suora linnuntietä osoittava suunta kohteeseen. Tästä voi olla etua haahuillessa paikoissa, joissa ei ole kaikkia teitä merkitty. Pyöräillessä kartta tuntui suhtautuvan liiankin ärhäkästi suunnan muutoksiin, sillä kääntymiskomentoja tuli yhtenään. Jollen olisi tiennyt missä asun ja tuota yleissuuntaa ei olisi näytetty, saattaisin olla vieläkin työmatkalla.

Varsinainen reitin suunnittelu kuitenkin onnistuu vain nykyisestä GPS-sijainnista lähtien, mikä on varsin ärsyttävää. Reittipisteet voi toki valita miten tahansa, mutta kartan esikatselu tuntui alkavan aina nykyisestä sijainnista. Käyttäjän kädettömyys on tietenkin aina mahdollinen vaihtoehto. Nykyisen sijainnin voi tallentaa erikseen nimettynä kohteena, mikä on ihan mukava ominaisuus jos käy toistuvasti useissa eri paikoissa. Copilot tarjoaa myös valmiiksi nimetyt pikavalinnat, kuten työpaikan ja kodin.

Navigointi

Navigointi tarjoaa useita vaihtoehtoja käytetylle kulkuneuvolle – tai reititysprofiileita, kuten Copilot niitä nimittää. Vaihtoedoista löytyvät kävely, pyöräily, moottoripyörä, auto ja asuntoauto. Mukava ominaisuus – ainakin matkan suunnittelun, jollei vain huonomuistisille – on taukojen lisääminen reittisuunnitelmaan. Tauot voi määrätä tietyn tuntimäärän välein ja tietyn pituisiksi. Toinen mukava ominaisuus on kustannuksen arviointi. Reitin mukaan voi syöttää polttoaineen keskikulutuksen ja keskihinnan.

Navigoinnin avuksi on joitakin näppäriä toimintoja tilasta riippuen. Opastuksen hälytyksiä ja kääntymisvaroituksia voi konfiguroida melko laajasti. Taustavalon – eli näytön – päälläolon voi konfiguroida siten, että se on päällä vain käännösten lähellä, mikä on akun kannalta mainio ominaisuus. Käytännön vinkki: ylinopeusvaroitus kannattaa vääntää pois päältä, sillä se ei aivan täysin tunnu pitävän paikkaansa ja lisäksi ääni on erityisen ärsyttävä.

Varsinaisessa navigointitilassa on pikavalinta infonäytön konfiguroinnille ja joillekin karttanäkymän toiminnoille. Nämä ovat käteviä, sillä Copilotin valikoissa surffaaminen on varsin turhauttavaa. Kesken ajamisen Pikapysähdys-toiminnolla voidaan näyttää lähellä olevat POI-kohteet kategorioittain ja etäisyyden mukaan järjestettynä.

Ärsyttävänä ominaisuutena pitää mainita varoitus akun loppumisesta. Kun akku on vähissä, noin 30 % kohdalla Copilot lyö näytölle modaalin dialogin, joka pitää erikseen kuitata. Tämä ei ole helppoa ainakaan tankkilaukun läpi nahkahansikkaat kädessä kapasitatiivisella näytöllä. Myöskin muut varoitukset on hoidettu modaaleina dialogeina, jotka pitää aina kuitata pois. Copilot osaa vaimentaa taustalla soivan musiikin. Valitettavasti moniosaiset opastukset välillä päästävät musiikin kuulumaan hetkeksi, mikä on hieman ärsyttävää.

Varsinainen navigointi toimii pääsääntöisesti hyvin. Opastukset tulevat ajallaan ja kääntymisohjeiden näyttö on muokattavissa etäisyyden mukaan. Kahdella testikerralla kuitenkin jotain meni vikaan: ensin opasteita ei tullut lainkaan, vaikka navigointi rullasi ja toisella kerralla opastus alkoi vasta noin kilometrin ajon jälkeen. Ilmeisesti GPS ei ollut saanut sijaintia kunnolla, mutta nämä jäivät yksittäistapauksiksi.

Navigointinäyttö on informatiivinen ja infonäytön opasteet ovat helposti vaihdettavissa. POI-pisteiden käyttö on hitaudesta huolimatta melko sujuvaa. Kohdetta klikatessa saa näkyville kohteen tiedot ja suoran soittovalinnan.

Yhteenveto

Copilotista on myös versiot rekkamiehille, integroitavaksi osaksi logistiikan liiketoimintaan, sekä OEM-versioitavaksi omiin sovelluksiin. Mutta näistä voi lukea tarkemmin Copilotin sivuilta. Copilot on monipuolinen sovellus, mutta ei täysin ongelmaton. Yksiselitteisesti ärsyttävin ongelma on valikoissa liikkuminen, sillä se on melkolailla vastoin tyypillisen Android-sovelluksen logiikkaa. Tahmailu skrollatessa häiritsee, jos kaikkia POI-kohteita haluaa pitää päällä. Varsinaisen navigoinnin aikana ongelmia ei kuitenkaan ole.

Copilotissa on runsaasti hyödyllisiä ominaisuuksia, mutta tukku pieniä ongelmia käytettävyyden kanssa ja tahmailu painavat pisteitä alaspäin. Onko Copilot hyvä sovellus? No ei se suinkaan huono ole, paljon ajavalle ominaisuuksista lienee jopa oikeaa hyötyä. Satunnainen matkailija ei todennäköisesti saa rahalleen niin paljon kuin toivoisi. Karttapäivitykset ovat maksullisia ja testissä olleen Market-version kartta-aineisto ei ainakaan Suomesta tunnistanut parinkaan vuoden takaisia tienimien muutoksia.

Copilot Live (standard) ei ole suinkaan huono sovellus, mutta onneton käytettävyys valikoissa tekee käytöstä ärsyttävää. Pienillä parannuksilla se olisi varsin mainio navigaattori kännykkään.

Hyvät puolet

  • selkeä kartta
  • monipuoliset navigointiominaisuudet
  • paljon pieniä elämää helpottavia ominaisuuksia
  • käytännölliset toiminnot karttanäkymässä

Huonot puolet

  • näytön hidastelu (ainakin HTC Desirellä)
  • karttapäivitykset eivät ole ilmaisia
  • navigoinnin ajoittainen satunnainen toiminta (lähinnä käynnistyminen)
  • nipistys-toiminnon puuttuminen 3D-näkymästä
  • epäandroidmaisuus

Arvosana:

  • Ulkoasu: 3,5
  • Käytettävyys: 3
  • Ominaisuudet: 4
  • Hinta-laatusuhde: 3,5
  • Yleisarvosana: 3,5