OP-Vakuutus on hiljattain tehnyt sopimuksen puhelimien huollosta Fonumin kanssa, joka paperilla onkin todella mukava juttu kuluttajan kannalta. Ei tarvitse turhaan ottaa yhteyttä vakuutukseen, kun puhelimen Fonumin huoltoon kiikuttaessaan Fonum hoitaa käytännössä kaikki asiat vakuutusyhtiön kanssa. Tällöin ainoa asia mitä pitää tehdä on maksaa omavastuu puhelimen huollon valmistuttua.

Valitettavasti asiaan liittyy todella ikävä seikka, sillä Fonum ei käytä esimerkiksi Iphone:n kanssa virallisia osia. Tämä taas tarkoittaa sitä, että huolto joka on tehty Fonumilla merkitsee käytännössä takuiden menettämistä.

Tämän takia MobiiliBlogin Teemu Hynninen saikin tapella hetken että sai OP:n suostumaan kotivakuutusmenettelyyn virallisen Apple huollon kanssa. Valitettavasti tässä tapauksessa joudutaan kuitenkin maksamaan koko korjauksen kustanne huoltoon ensiksi itse ja tämän jälkeen anoa erotus korvausmenettelynä vakuutusyhtiöltä. Kannattaa lukea juttu kokonaisuudessaan täältä.

Jouduin itse taistelemaan asiasta rikottuani Samsung S8:n, sillä OP:n näkemys oli että puhelin tulisi viedä Fonumiin. Valitettavasti Fonumilla ei ole S8:n varaosia suoraan hyllyssä ja olisivat tilaustavaraa. Tämä taas tarkottaisi sitä että puhelin olisi poissa käytöstä jopa pari viikkoa ja mm. Samsung Dexin ja Gear 360:n testit olivat vielä kesken. Tämä ei minulle käynyt joten jouduin vääntämään OP-vakuutuksen kanssa asiasta.

Lopulta vakuutuksesta hyväksyttiin puhelimen huollattaminen Samsung Experience Storessa jossa huoltoa tuottaa MobyLife, joka hankkii osansa suoraan Samsungilta ja on myös Samsungin yksi virallisista huolloista Suomessa. Sain samassa kuulla että heillä on jouduttu hylkäämään takuuhuoltoja Samsungeille kun ne on huollatettu Fonumilla. Olisikin ollut todella mukava huomata että noin kuukauden ikäinen Samsung Galaxy S8 olisi ollut Fonumilla huollattamisen jälkeen takuuton. En myöskään ollut kovin innoissani ajatuksesta huollattaa puhelinta muualla kuin virallisessa huollossa jo vedenkestävyyden säilyttämisen vuoksi. Ainakin nyt jos vesivahinko sattuu, on Samsung edelleen vastuussa.

Kysyessäni OP-ryhmältä miten takuun menetyksen osalta toimitaan, sysää OP vastuun Fonumille joka omien sanojensa mukaan lupaa korjata puhelimen takuuhuollon osalta jos se on aikaisemmin huollatettu heillä. Tämä ei valitettavasti ole ihan yksiselitteistä, sillä mikäli esimerkiksi Fonum ostettaisiin toisen yrityksen toimesta tai Fonum menisi konkurssiin, olisi käyttäjä todella pulassa.

En henkilökohtaisesti myöskään pidä asiasta että DNA:n asiakkaana joudun huollattamaan puhelimen Elisan omistamassa huollossa, mutta se on sitten ihan oma kuvionsa se.

Suosittelemmekin pitkälti että pyritte aina huollattamaan puhelimenne valtuutetuissa huolloissa ja haette vakuutuksen korvaukset huollon maksukuittia ja korvausarviota vastaan.

Ainiin ja se hinta: Samsung S8:n etulasin ja näytön vaihto maksoi 340e, josta 150e omavastuun jälkeen jäi maksettavaksi 190e. Työ tehtiin kuitenkin nopeasti ja puhelin on nyt kuin uusi. Kiitos MobyLifelle.