X

Kuluttajavirasto – Ei Näin.

Saamme ajoittain hyvinkin värikästä ja kummallista palautetta palautelomakkeemme ja sähköpostimme kautta. Pyrimme vastaamaan palautteen lähettäjille mahdollisimman perusteellisesti omien tietojemme ja taitojemme puitteissa, ja tämän lisäksi emme koskaan julkaise näitä palautteita, mutta päätimme tällä kertaa tehdä poikkeuksen kirjepostilla tulleen “palautteen” kohdalla.
Kuluttajavirasto lähestyi meitä kirjepostilla Android-käyttäjältä saadun Android Marketiin (Nyk. Google Play Store) kohdistuvan palautteen pohjalta ja päätti, että meidän pitäisi tarkistaa Android Marketin käyttöehtoja. Vaikka Kuluttajavirasto oli onnistunut löytämään meidän blogimme osoitteen Googlen Suomen päämajan osoitteen sijasta, on Kuluttajaviraston lakimiehelle ollut mahdoton tehtävä kirjoittaa edes Android Market oikein, sillä kirje on kohdennettu Googlen tai Android Marketin sijasta Anroid Marketille, puhumattakaan edes sen sisällöstä. Nostamme kuitenkin hattua siitä, että virastossa osataan proaktiivisesti käyttää Googlen hakua, jonka avulla osoite on selvästi löydetty.
Kiitämme Kuluttajavirastoa hyvistä nauruista ja suosittelemme heitä tekemään ensi kerralla tekemään pohjatyöt hieman perusteellisemmin ennen ukaasien lähettelyä.

Lue kommentit (9)

  • Mielestäni hyvä suoritus kuluttajavirastolta, että sai kirjeen perille. Google kaikkine haaroineen lienee Suomen suurin IT yritys, ja Googlaamalla ei ihan helposti löydy minkäänlaisia yhteystietoja - ainakaan johonkin Suomen toimipisteeseen.

  • Vai sähköteknistä suunnittelua siellä Oulun Mannerheimintiellä puuhaatte.
    Eipä ole YTJ tuttu, mutta Googlaamalla teitin yhteystiedot on enemmän kuin kiven alla. Pitäis varmaan kokeilla Bing'iä. No, FAX Kaliforniaan ratkaisi oman ongelmani - ei mennyt ekalla eikä viidennellä yrityksellä.
    Mietippä minkälaiset naurut olisi irronneet Amphitheatre Parkway'llä, jos kirje olisi mennyt sinne.

    • Tarkoitit varmaan "puuhaavat", meillä ei ole vielkään mitään tekoa Google Finland OY:n tai Google INC:in kanssa.

      Se on totta että YTJ ei ole välttämättä yksityiselle tuttu, mutta tuollaisessa virastossa työskentelevälle sen pitäisi olla työkalu joka on tiedossa. Se on kuitenkin valtakunnanlaajuinen yritysrekisteri, joka on patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämä.

      Ja mitä tuohon päätoimialaan tulee, aikoinaan oli aika tavallista että yritykset merkkasivat yrityksen perustamistietoihin käytännössä kaikki toimialat jotka olivat lähellä oikeaa toimintaa, sillä aikoinaan yritystä perustaessa ei voinut ilmoittaa toimialaksi "kaikki". Näistä listatuista yleensä listan ensimmäinen päätyi sitten näkyväksi tuonne YTJ:hin. Nykyään säännöstöä on muutettu ja yritykset voivat ilmoittaa toimialakseen "yleistoimiala" joka kattaa kaiken. Voit lukea asiasta lisää PRH:n sivuilta, en ole antamassa sinulle tässä kurssia yrityksen perustamiseen liittyvistä asiakirjoista :)

  • Aika tuttua. Pidän Tarkan markan blogia (http://www.tarkkamarkka.com/blogi) ja nimeni ja yhteystietoni ovat tuolla sivuilla kohtuullisen hyvin näkyvillä. Tämän johdosta saan kaikenlaista postia sivuillani mainitsemistani yrityksistä. Kaikenlaisia ukaaseja ja uhkailujakin on tullut useampia.

    Tähän mennessä paras tapaus oli sellainen, että erään suurehkon suomalaisen lehtitalon lakiosasto lähestyi minua ja ilmoitti, että olen murtautunut heidän tietojärjestelmäänsä ja he aikovat pyytää minulta huomattavia vahingonkorvauksia.

    Tietojärjestelmään murtautuminen perustui siihen, että olin saanut jostakin selville heidän tietojärjestelmänsä teknisen suojausjärjestelmän tunnusluvun, joka esti ihmisiä pääsemästä luvatta kyseiselle sivulle. Tämä "tunnusluku" oli sivun URL-osoitteessa ja näytti tältä: http://www.palvelin.fi/pageid=1234

    Joku tyhmempi voisi luulla, että tuo tunnusluku oli parametri, jonka perusteella julkaisujärjestelmä erotti sivuston sivut toisistaan.

    He olivat kuulemma lähettäneet tämän salaisen tunnusluvun kirjeitse kanta-asiakkailleen ja oli täysin mahdotonta, että kukaan voisi saada sitä selville.

    Sain tilanteen ratkaistua sillä, että lähetin heille kuvakaappauksen Googlesta, jossa kyseinen "salainen tunnusluku" näkyi ensimmäisenä hakutuloksena kyseisen lehden nimellä haettaessa. Heidän lakimiehensä ilmoitti kuitenkin minulle, että he mahdollisesti vielä palaavat asiaan.

    Että näin.

  • Googleen kyllä saa yhteyden, mutta sitten pitää olla jo asiaan vihkiytynyt. Googlella tuli Adwordissa laskutusvirhe, kun luottokortti vaihtui ja asiaa jouduin heidän kanssaan selvittämään. Palvelua tuli ihan suomenkielellä. Tosin ratkaisu ei varmaan olisi kuluttajaviranomaisia miellyttänyt (minulle se kelpasi), eli jouduin maksamaan aiheettoman laskun, jonka sitten hyvittivät seuraavissa laskutuksissa.

    Tosin tuon asiakaspalvelun löytäminen vaatii Google-tilin ja pientä nörttiyttä, en usko että kuluttajaviranomaisten lonkerot sinne asti ainakaan Suomessa pääsevät. Saksalaisillahan homma on hieman paremmin hanskassa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit