Taas vuosi on vaihtunut uuteen ja hyvä katsoa taakse miten vuoden 2011 aikana mobiililaitteiden käyttöjärjestelmien markkinaosuudet ovat kehittyneet. Vuosi 2011 oli siinä mielessä mielenkiintoinen, että sinä aikana Apple päivitti iOS-käyttöjärjestelmäänsä ja markkinoille tuli Cupertinolaisille tuttuun tapaan yksi tabletti ja yksi puhelin. Samaan aikaan Nokia päivitti Symbiania pariinkin otteeseen, tavoitteenaan ottaa vielä viimeiset mahdollisuudet irti Elopin jo 2010 syskyllä kuolleeksi julistamasta käyttöjärjestelmästä. Myös Android koki parin suuremman päivityksen verran muutosta, näistä merkittävimpinä 3.2 Honeycomb tableteille ja loppuvuodesta 4.0 Ice Cream Sandwich kaikille laitteille.

Digitaaliseen markkinointiin erikoistunut englantilainen markkinointi toimisto iCrossing on tehnyt pari hyvää infograafia mobiilikäyttöjärjestelmien markkinaosuuksista helmikuussa 2011 ja helmikuussa 2012. Yritys on käyttänyt Comscoren tarjoamaa dataa infograafien pohjana. Mielenkiintoista on katsoa Yhdysvaltojen, Iso-Britannian, Saksan ja Kiinan markkinoiden kehitystä.

Yhdysvalloissa Applen markkinaosuus on vuodessa kasvanut 35 prosentista 43 prosenttiin. Samaan aikaan Androidin osuus on kasvanut räjähdysmäisesti: 27 prosentin osuudesta vain vuodessa 40 prosentin osuuteen. Android on siis noussut Yhdysvalloissa markkinaosuuksissa toiseksi, vain 3 prosentin päähän Applesta. Samaan aikaan BlackBerryn osuus on vuodessa tippunut 28 prosentista vain 7 prosenttiin. Muut käyttöjärjestelmät ovat kilpailussa lähinnä marginaalisia tekijöitä 10-11 prosentin osuudella ja statistiikka ei erottele niitä tämän tarkemmin.

Iso-Britannia on euroopassa hieman erilainen markkina-alue, sen ollessa lähempänä ameriikan serkkujaan. Briteissä markkinaosuudet eivät ole heilahdelleet samalla tavalla kuin toisella puolella valtamerta. Applen markkinaosuus on laskenut hieman, 42 prosentista 41 prosenttiin ja toisella sijalla jatkaa BlackBerry jonka markkinaosuus laski hieman 36 prosentista 33 prosenttiin. Samaan aikaan Android on kasvattanut osuuttaan vuodessa 12 prosentista 21 prosenttiin. Osa tästä on varmasti kärkikaksikoltakin, mutta pääasiassa Android on syönyt muiden käyttöjärjestelmien osuuksia. Muut käyttäjärjestelmät, mukaan lukien Symbian ja Windows Phone (Windows Mobile), hävisivät markkinoilla osuuksien pudotessa 10 prosentista 5 prosenttiin vain vuodessa.

Saksassa markkinaosuudet ovat kehittyneet vastaavalla tavalla kuin Iso-Britanniassa, joskin eurooppalaisittain BlackBerryn tilalle voi laittaa Symbianin. Appen osuus vuosi sitten oli 59 prosenttia, josta se vuodessa putosi 47 prosenttiin. Samaan aikaan Android kasvatti osuuksiaan 21 prosentista 39 prosenttiin, kun taas Symbianin osuus putosi prosentista 5 prosenttiin. Muiden käyttöjärjestelmien osuus putosi 12 prosentista 9 prosenttiin.

Kiinan markkinat kiinnostavat kaikkia laitevalmistajia suuren kasvupotentiaalinsa vuoksi, mutta markkinoiden erikoispiirre on se ettei ostovoima ole samalla tasolla kuin muilla suurten volyymien markkinoilla. Kiinassa käy hyvin kaupaksi halvat ja keski-hintaiset puhelimet, kun taas kalliimmat laitteet jäävät kiinnostuksesta huolimatta suurimmalta osalta saavuttamattomaksi ihanuudeksi hinnasta johtuen. Kiinan markkinoilla Symbianin osuus oli vuosi sitten 59 prosenttia, kun osuus nyt on 40 prosenttia. Samaan aikaan Androidin osuus kasvoi 3 prosentista 22 prosenttiin. Vuodessa Applen markkinaosuus ei muuttunut juurikaan, sen ollessa vuosi sitten 11 prosenttia ja nyt 12 prosenttia. Muita käyttöjärjestelmiä markkinoilta löytyy yllättävän paljon, osuuksien ollessa vuosi sitten 27 prosenttia ja nyt 26 prosenttia.

Mielenkiintoiseksi luvut tekee se, että Nokialta on viestitty vahvasti että sen asema merkittävimmillä kehittyvillä markkinoilla on edelleen vahva. Silti yllä mainittujen lisäksi trendinä on vahvasti ollut se, että Symbianin markkinaosuus on pienentynyt vuodessa, jopa niilla markkinoilla missä se on edelleen osuudeltaan suurin. Windows Phone on edelleen statistiikoissa osastolla “muut käyttöjärjestelmät, mistä voi päätellä ettei sen voittokulku ole ainakaan vielä alkanut.

Statcounter GlobalStats verkkostatistiikan perusteella helmikuun 2011 ja helmikuun 2012 välillä on tapahtunut mielenkiintoista elämistä mobiilikäyttöjärjestelmillä verkon selailun suhteen.

Symbianin osuus kaikesta verkossa selailusta on edelleen korkealla, mutta iOS ja Android ovat kirimässä kiinni. Samalla Symbianin osuus on lähtenyt jo laskuun. Symbianin laskua selittää käyttäjien lisääntynyt siirtyminen toisiin käyttöjärjestelmiin puhelinta päivittäessään. Moni on alkanut jo karttamaan kuolleeksi julistettua alustaa. BlackBerryn osuus on ollut selvässä laskussa koko vuoden, joskin kesällä oli hienoinen tasaantuminen enne laskun jatkumista.

Gartner julkisti oman raporttinsa, jossa se käsitteli laitteiden ja alustojen myyntilukuja vuoden 2011 aikana. Q4 2011 ja Q4 2010 myynnin osuudet ovat eläneet ja tässä näkyy selvästi esimerkiksi Symbianin markkinaosuuden hiipuminen. Microsoftin käyttöjärjestelmän myyntiosuuksien laskuun varmasti vaikuttaa loppuvuodelle kasaantuneet odotukset uusista laitteista ja käyttöjärjestelmän päivityksestä.


(Lähde: Gartner)

Artikkelin lähteet: GartnerStatcounter GlobalStatsComscore ja iCrossing.

Share Button