Kaisaniemen Vuorikadulla sijaitseva Shelter Gameroom viettää avajaisiaan torstaina 7.3. ja yleisölle se avautuu seuraavana päivänä 8.3. Se on pelipisteiden määrässä mitattuna Suomen suurin esportsin pelitila. Yrityksen johdossa vaikuttavat Duudsonien taustajoukoista tutut Tuomas Konttinen ja Anssi Lehtomäki, jotka päättivät lähteä intohimoprojektiin havaittuaan esportsin käyvän läpi samaa kasvuvaihetta kuin skeittaus vuosituhannen vaihteessa.

”Digitaalisissa kanavissa tietyn pelin tai genren sisällä olevien pelaajien välillä vallitsee suuri yhteisöllisyys, ja me jalkautamme tuon tunnesiteen myös kasvokkain tapahtuvaan sosiaaliseen kanssakäymiseen. Shelter Gameroom mahdollistaa sen, että kilpailuelementti ja sosiaalinen kontakti – eli ne kaksi asiaa, jotka tekevät pelaamisesta pelaamisen arvoista – saadaan yhdistetyiksi. Yhteiseen tilaan voi tulla kanssaelämään jaettua innostuneisuutta”, sanoo Shelter Gameroomin toimitusjohtaja Tuomas Konttinen.

Kaisaniemen Shelter Gameroomissa on tällä hetkellä pelipisteet 64 pelaajalle ja se on skaalattavissa yli 70-paikkaiseksi. Pelaajien käytössä on uusimmat laitteet ja ohjelmistot, mutta samaan verkkoon voi liittyä myös omalla kannettavalla tietokoneellaan. Pelitarjoama käsittää kaikki tämän hetken suosituimmat julkaisut, minkä lisäksi muistoja pääsee verestämään menneiden vuosikymmenten klassikoiden parissa.

Tavoitteena olla esportsin Starbucks

Konttisen mukaan Shelter Gameroom haluaa olla sillanrakentaja koko pelialalle – paikka, jonka myötä pelaaminen kehittyy yhä salonkikelpoisemmaksi ja ammattimaisemmaksi. Tilan innoittajina ovat toimineet esimerkiksi tyylikkäät kahvilat, lentokenttälounget ja Aasian suositut PC Bang -pelihuoneet.

”Haluamme olla gamereiden Starbucks, eli vaivattomasti skaalautuvan mallin pohjalle rakentuva konsepti, jossa asiakas voi olla varma kokemuksensa korkeasta laadusta jo ennen kuin saapuu paikalle”, Konttinen visioi.

Esports elää skeittauksen jo läpikäymää murrosvaihetta

Konttinen on viimeiset kaksi vuotta toiminut Duudsonien tuotteistusyhtiö Rabbit Merchandising Oy:n liiketoimintajohtajana vastaten lisenssi -ja vertikaali liiketoimintojen kehityksestä sekä uusien konseptien luomisesta.

Yrittäjäksi hän ryhtyi vuonna 2012, jolloin hän alkoi järjestää elämysmatkoja surffaajille Portugalissa. Hänellä on lautailulajitaustaa laajemmaltikin – seikka, joka auttoi löytämään yhteisen sävelen pitkään skeitanneen Anssi Lehtomäen kanssa. Lehtomäki on Shelter Gameroomin osaomistaja ja hän on pitkään vastannut Duudsonit -brändin kaupallisista ja lisenssiyhteistyökumppanuuksista.

”Idea Shelter Gameroomista lähti siitä, että Anssin kanssa havaitsimme esportsissa vallitsevan nyt täysin samat murrosvaiheen lainalaisuudet kuin mitkä ohjasivat skeittauksen läpimurtoa parikymmentä vuotta sitten. Ensin on aktiivista ruohonjuuritason toimintaa, ja yhtäkkiä nousee muutama suuren mittaluokan edelläkävijä – esportsin tapauksessa esimerkiksi Assembly. Esportsin murros ei kuitenkaan vielä ole tapahtunut, ja tähän mahdollisuuteen halusimme tarttua”, Konttinen vertaa.

”Esports on merkittävä vapaa-ajanviettotapa, joka kasvaa nopeaa vauhtia. Shelterissä lajia voi käydä treenaamassa kodin ulkopuolella yksin tai yhdessä kavereiden kanssa, mikä vahvistaa pelaamisen sosiaalista puolta. Tällä yhtiöllä on ennenäkemättömän suuri kasvupotentiaali”, sanoo Shelter Gameroomiin sijoituksen tehneen pääomasijoitusrahasto Nordia Rahasto Oy:n toimitusjohtaja ja Shelter Gameroom Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kalle Lumio.

Faktalaatikko: Shelter Gameroom

Shelter Gameroom suunnittelee, rakentaa ja operoi tietokone-, konsoli- ja mobiilipelaamiseen suunnattuja pelitiloja. Palvelu on suunnattu kaiken ikäisille ja tasoisille pelaajille.

Shelter Gameroom tarjoaa puitteet PC-, video- ja mobiilipelaamiselle, turnauksille, kilpailujen striimaamiselle sekä sosiaaliselle ajanvietolle, kuten syntymäpäiväjuhlille ja yksityistilaisuuksille.

Toimitilan sisustus, valaistus ja musiikki heijastelevat ympäröivää kulttuuria ja luonnetta. Kaisaniemen uusi toimipiste on saanut inspiraationsa pohjoismaalaisesta minimalismista sekä suomalaisen luonnon kontrasteista.

Kaisaniemen toimipiste

• 270 neliömetrin pelilounge Kaisaniemessä, osoitteessa Vuorikatu 16
  • 64 pelipistettä, joista 4 sohvaa konsolipelaajille
  • 10-pisteinen yksityishuone
  • 2 henkilökunnan jäsentä + Shelter Commander -päällikkö
  • Pelaajien käytössä ti-to klo 14-21, pe klo 14-24, la klo 11-24 sekä su klo 12-18. Yritysten varattavissa päivisin aukioloaikojen ulkopuolella.
  • Laitteisto: nVidia RTX 2070 -näytönohjain, Intel i7 -prosessori ja 16Gb muistia.
  • Oheislaitteina toimivat Asuksen 24” 144Hz pelinäyttö sekä Logitechin pelinäppäimistö, hiiri ja kuulokkeet
  • Hinta PC-pisteestä 4 €/t, konsolisohvasta 6 €/t ja oman kannettavan tuoville 2 €/t
  • Kerran kuukaudessa Shelter Lockdown -peliyö (pe-la)