HBO Nordic -nimellä aloittava uusi maksutelevisio- ja web-tv-palvelu rantautuu Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan. Tämän myötä meille saapuu jo toinen “iso nimi” TV-sarjojen ja elokuvien nettitarjontaan erikoistunut palvelu Netflixin ohella. Luonnollisesti myös Android on tuettujen laitteiden listalla, joten päätimme tutustua taustoihin.
HBO Nordicin taustalla on Home Box Office ja Ruotsalainen Parsifal International, jotka tuovat palvelunsa ensi kertaa suoraan nettikäyttäjille. Tämä peliliike pistää amerikkalaiset altavastaajan asemaan, sillä he joutuvat tilaamaan ensin kaapeli- tai satelliittioperaattorien kautta palvelut, jotta he saavat tunnukset HBO GO -nettipalveluun. Go-palvelun Android-sovellus päivitettiin juuri Android 4.1 -yhteensopivaksi ja se ainakin vaikuttaa varsin pätevältä. Tiedotteista ei valitettavasti käy ilmi julkaistaanko Suomeen syyskuun puolivälissä rantautuva palvelu vain hbonordic.com-nettisivustona vai onko sille suunnitteilla myös suomenkielinen Android-sovellus.

Uusimmat jaksot saapuvat palveluun alle päivän sen jälkeen, kun ne on esitetty rapakon takana ja valikoimassa on myös sarjojen edelliset tuotantokaudet. Tarjottaviin sarjoihin kuuluu mm. Boardwalk Empire, Game of Thrones, True Blood, The Wire sekä aivan tuoreita sarjoja kuten Veep, Hit and Miss ja Continuum. Kummallisuutena HBO tarjoaa myös kilpailevien operaattorien, kuten Starz (mm. Spartacus ja Magic City):n ja Showtime (mm. Dexter ja Californication):n, sisältöä. Sarjat on varustettu tekstityksillä ja kuvanlaadusta mainitaan Twitter-viestissä vain “HD”. Elokuvasisällöstä vastaa mm. emoyhtiö Time Warner. Palvelun lupaillaan sisältävän myös dokumentteja ja indie-elokuvatuotantoa.

Kumppanina julkaisussa on mukana Samsung, jonka uudet SmartTV-tuotteet (sekä 2011 vuoden D-sarja) sisältävät HBO:n sovelluksen, joka asennetaan myös Samsungin tuoreisiin Blu-Ray-soittimiin, tabletteihin sekä älypuhelimiin. Toisena kumppanina on TeliaSonera, tarjoaa saman IPTV-asiakkaille Koti TV -palvelussaan.

Hervé Payan, HBO Nordicin toimitusjohtaja, myöntää kohderyhmän olevan nuorempi ja urbaanimpi kuin nykyisen maksutelevision tilaajakunta. He kuluttavat mediasisältöä useilla laitteilla, erityisesti tietokoneilla, älypuhelimilla ja tableteilla.

Mielenkiintoisinta palvelussa on luonnollisesti sen hinta, jonka lupaillaan olevan noin 10 euroa kuussa.

 

Lisätietoa:

http://hbonordic.com/fi

https://www.facebook.com/HBOnordic