Uutinen on vierailevan kolumnistimme ‘Lala:n’ vapaa lyhennelmä- ja käännös Wired-lehden artikkelista.

HTC ei ole uusi seksuaalivähemmistöjen ravintola Helsingin ydinkeskustassa vaan älypuhelimilla rehvasteleva taiwanilainen kännyvalmistaja, joka on vuonna 2009 näyttänyt Applelle ja RIM:ille sentteriä. Kuluneen vuoden aikana nimittäin joka kuudes yhdysvalloissa blisattu älyluuri on taiwanilaista tekoa. Keilaniemen kuninkaiden huuli väpättää. Miten kymmenen vuoden uhmaikään päässyt yritys voi olla näin hyvä?

Perinteisten mobiilivalmistajien, LG:n, Noksun ja Samsungin keskittyessä tietotekniikkavammaisten peruspuhelimiin ja vanhoihin roska-alustoihin, on HTC skoutannut tyystin toisen polun. Flirttailu internetin isoveikan Googlen kanssa muuttui viralliseksi parisuhteeksi, kun HTC ilmoitti valmistavansa HTC Nexus Onen eli frendien kesken Googlephonen. Ensi vuoden julkaisu tuskin tekee mobiililmaailmalle mitä Googlen haku teki netille, mutta antaa muille laitevalmistajille ansaitun potkun genitaaleille.

HTC:n iskukyky ja myös Akilleen kantapää on koko. Applen iPhone ja RIM:in Blackberry ovat haipattuja brandeja, joita toivoi pukinkonttiin kaikki pissaliisoista Punavuoren DJ/AD:eihin. Tee testi [kuvitteellisella] tyttöystävälläsi ja kysy sanooko HTC mitään ja perään tiedätkö iPhonen niin hiffaat yhtälön.

Toisaalta siinä missä Apple, RIM ja ne pari muuta älypuhelinvalmistajaa ovat kankeita globaaleja jättejä voi HTC vielä toistaiseksi operoida smoothisti mobiilimaailmassa. Vanha tekniikka tai koon tuomat volyymiongelmat eivät aiheuta insinööreille mahahaavoja ja HTC voi dumpata säästyneet dollarit tuotekehitykseen. Kuluneena vuonna vaatimattomasti yli 600 miljoonaa, saman menon jatkuessa myös alkavana vuonna.

HTC on kiinnittänyt erityistä huomiota teolliseen muotoiluun ja siihen disainiin, joka kiinnostaa ketä kiinnostaa. Näppärin tekniikkakikkeliä värisyttävä ajattelutapa on antaa piutpaut sisällön lähteelle ja tarjoamalla platta eri lähteistä kerätyn luuppaamiselle ja yhdistää näitä. Rautalangasta väännettynä, kaikki sosiaaliset verkkopalvelut, youtube, flickr ja tulevaisuuden herkut yhdessä, sisältö muokattavissa. Diggailen ajattelutavasta melko lailla.

Ennen Googlen kanssa tanssimista, HTC tunnettiin pitkälti operaattoripuhelinten, muun muassa O2:n ja Orangen vendorina. Auringonnousun Taiwaniin toi kuitenkin Androidin ja Googlen kanssa vehtaaminen. Pelkkä Googlen kautta tullut media- ja referenssiarvo on pysäyttävä, mutta yhteistyössä koko Androidin kehittäminen Googlen kanssa on HTC:lle häkellyttävä etu. Huolimatta että HTC vielä spedeilee Windows Mobilen kanssa, ovat kuumotukset alustavalinnasta ehkä hieman yliammuttuja, kunhan välit Googleplexiin ovat guosissa.

Android alustana ei kuitenkaan ole HTC:lle mikään pysyvä menestystekijä. Ylihuomenna toiset valmistajat voivat herätä Androidiin ja dumpata omat alustansa. Se tulee HTC:n muistaa.