Tapasimme Barcelonan MWC-messuilla HTC:n Pohjoismaiden johtajan Peter Frølundin ja päätimme aamukahvin ääressä jutella hieman hänen taustoistaan, HTC:sta sekä HTC Sense -käyttöliittymästä.

Teknisesti valveutuneet lukijamme varmasti tietävät kuka olette, mutta voitko kertoa muille lukijoillemme kuka Peter Frølund on ja mitkä teidän vastuualueenne HTC:lla ovat?

Olen kotoisin Tanskasta, olen ollut osana mobiilialaa jo jonkin aikaa ja toimin aiemmin Tanskassa Orange-operaattorin leivissä viitisen vuotta. Orangella toimiessani olin mukana tuottamassa maailman ensimmäistä Windows Mobile -älypuhelinta, sillä tämä oli yhteistyö Orangen, HTC ja Microsoftin välillä. Sitä kautta päädyin puheille HTC:n kanssa ja kun  HTC:n toimitusjohtaja Peter Chow halusi perustaa HTC:n Euroopan konttorin, tarjoutui minulle mahdollisuus lähteä mukaan. Syyskuussa 2005 meitä oli kolme henkeä 20 neliön konttorissa, nykyään tietenkin tilanne on jo erilainen. Vuoteen 2007 asti olin pääasiallisesti vastuussa HTC:n yhteyksistä Eurooppalaiseen operaattoriin Vodafoneen, ja tammikuusta 2007 lähtien olen ollut vastuussa Pohjoismaiden alueen toiminnoista. Meitä on Pohjoismaissa nykyään noin 50 henkeä, joka on meille tärkeä askel eteenpäin kohti päämääriämme ja kasvumme on ollut meille huikea vaellus. Itselleni kuluneet muutamat vuodet ovat olleet mielenkiintoisimmat sillä vielä hetki sitten teimme lähinnä vain Microsoft-laitteita ja meitä pidettiin nörttien brändinä tai bisneskäyttäjien leluna, mutta nykyään olemme yksi niistä yrityksistä jotka vievät eteenpäin mobiiliskeneä ja joka on tunnettu myös tavallisen kuluttaja-asiakkaan keskuudessa.

Ennen ”One”-perheen julkaisua oli paljon kuhinaa siitä, että HTC tuo ”Hero” laitteet takaisin. One V:ssä on toki Herosta ja Legendistä tuttu leuka, ja Hero-laitteella tarkoitetaan tietenkin ”The One Phonea”, mutta mitä HTC tarkoittaa tuolla ”The One Phone”-ajatuksella?

Paras tapa selittää ajatus on se, että jokainen yritys haluaa tulla tunnetuksi jostakin ja me haluamme tulla tunnetuksi kahdesta asiasta. Yksi näistä on tietenkin laitteiden tekninen toteutus komponenttitasolla ja omaleimainen design laitteissamme. Olemme kuitenkin tietoisia, että nykymarkkinoilla pelkkä rauta ei riitä kilpailuun, vaan tarvitaan myös lupaus asiakkaalle siitä miten laite kykenee täyttämään asiakkaan tarpeet kokonaisvaltaisesti ja intuitiivisesti niin raudan, kuin käyttöliittymänkin osalta. Tarkoitamme siis One/Hero-laitteella sitä yhtä laitetta jossa esittelemme ja todistamme filosofiamme. Uskomme myös, että yksi koko tai yksi laite ei sovi kaikille. Esimerkiksi sinä näytät pitävän isoruutuisista laitteista, kun taas pienisormisille iso näyttö voi olla epämiellyttävä käyttää. Sinulla saattaa olla enemmän rahaa kuin minulla ja niin edelleen, joten pyrimme tarjoamaan parhaimman mahdollisen käyttökokemuksen kaikille. Haluamme antaa asiakkaalle myös mahdollisuuden valita mieluisimman laitteen juuri hänelle. Tietenkin huomattavaa on, että meidän näkemyksemme mukaan paras mahdollinen ”Hero”-laite on HTC One X, sillä se näyttää täyden potentiaalin mihin HTC kykenee.

Olette siis palaamassa takaisin “enemmän laatua, vähemmän laitteita” -tyyppiseen ajattelutapaan josta HTC tuli tunnetuksi?

Viime vuonna meillä oli laajempi portfolio, mutta emme omasta mielestämme kuitenkaan tinkineet laadusta. Viime vuosi oli paras vuosi HTC:lle ikinä, ja myimme enemmän puhelimia, kuin koskaan HTC:n historiassa. Usein unohdetaan, että meillä on vahvoja kilpailijoita ja nämä kilpailijat saavat meidät nousemaan sängystä aamuisin luomaan laitteita jotka kykenevät kilpailemaan suosiosta heidän kanssaan. Välillä meillä on laitteita jotka osuvat täydellisesti nappiin ja saavat kulttimaineen kuluttajien keskuudessa kuten Hero, Desire ja Sensation. Pyrimme tietenkin aina parantamaan laitteitamme ja saamaan aikaiseksi ”kulttilaitteen”, mutta haluamme myös tulla tunnetuksi eri asioista, kuten tänä vuonna loistavasta kamerasta ja ääniteknologiasta uusien laitteiden myötä ja tämän takia myös yritämme jatkuvasti uusia asioita.

Näetkö, että ostamalla HTC:n laitteen tavallinen kuluttaja saa enemmän vastinetta rahoilleen, kuin esimerkiksi ostamalla samanhintaisen kilpailijan tuotteen?

Me käytämme paljon vaivaa siihen, että kuluttaja pystyy tekemään kaiken mitä haluaa ottaessaan laitteen myyntipakkauksestaan. Selvitimme jokin aika sitten mitä ihmiset tekevät puheluiden, viestien ja sähköpostin lisäksi puhelimillaan ja selvisi, että puhelimilla otettiin kuvia ja kuunneltiin musiikkia huomattavasti enemmän, kuin osasimme odottaa. Yritimme miettiä miten pystymme parantamaan kumpaakin kokemusta omille kuluttajillemme. Äänentoiston parantaminen oli tietenkin selvin muutos, joka on näkynyt viime vuodesta laitteissamme Beats Audio -yhteistyön muodossa ja nyt uusien laitteiden, ja Sense 4.0:n myötä toivomme myös kameran käyttöliittymän ja kuvanlaadun olevan kuluttajille mieleisellä tasolla.

Olette päivittäneet Sensen 4.0 -iteraatioon, mitä Sense tuo tulevaisuudessa tullessaan?

En valitettavasti voi mennä kovin spesifiseksi tässä, mutta tietenkin jatkamme Sensen parantamista. Pyrimme jatkuvasti parantamaan Sensen käyttöliittymäkokemusta nopeuden ja ulkonäön suhteen. Ja kuten näkyy Sense 4.0:n kanssa, on tämä jo aavistuksen erinäköinen kuin edeltäjänsä. Jatkamme toki sen hienosäätöä jokaisessa iteraatiossa parhaimman mahdollisen käyttäjäkokemuksen aikaansaamiseksi.

HTC on menettänyt aavistuksen jalansijastaan Suomessa, miten pyritte saamaan itsenne takaisin Android-käyttäjien ykkössuosikiksi?

Teemme sitä, mitä olemme aina tehneet, pyrimme hyvään yhteistyöhön operaattorien kanssa. Lisäksi pyrimme lisäämään tietoa liikkeisiin jossa laitteitamme myydään, jotta laitteita myyvät ihmiset osaavat kertoa mistä HTC-laitteissa on kyse. Rekrytoimmekin Suomeen kouluttajia jotka jo tällä hetkellä kiertävät operaattoreiden kivijalkaliikkeitä. Lisäksi avasimme Verkkokauppa.comiin Shop-in-shop -myymälän.

Meiltä kysytään todella usein saako Desire Z enää päivityksiä? Kysymys on ajankohtainen varsinkin nyt, kun Desire HD on saanut Sense 3.0:n ja on 4.0 -päivitysten listalla. Toinen yleinen kysymys on, että saako Z vielä seuraajaa skandinaavisella näppäimistöllä?

En valitettavasti pysty sanomaan laitteen kohtalosta mitään, sillä joudun tarkistamaan asian tekniseltä osastoltamme, lupaan kuitenkin palata tähän heti kun saan itse vastauksen. Olemme tietoisia, että Suomessa on edelleen suuri käyttäjäkunta joille QWERTY-näppäimistö on tärkeä. Tarkkailemme aina mahdollisuutta tuoda ulos uusia laitteita eri käyttäjäsegmenteille, mutta valitettavasti emme pysty olemaan sen spesifisempiä.

Milloin HTC Watch -videovuokrauspalvelu avataan Suomessa?

Olemme tehneet valtavasti työtä tämän eteen, mutta valitettavasti joissain maissa olemme törmänneet hankaliin lisensointi- ja tekijänoikeuskiemuroihin jotka ovat viivästyttäneet suunnitelmia alkuperäisestä. Toivomme, että saamme nämä ratkaistua mahdollisimman pian.

Voitko kertoa meille Android 4.0 -päivitysten aikatauluista?

Sen verran voin kertoa, että pyrimme aloittamaan päivitykset hyvin hyvin pian ja Sensation-sarja eturintamassa, jonka jälkeen tuomme päivitykset mahdollisimman pian muillekin laitteille joille olemme jo luvanneet päivitykset.

Kuinka tärkeänä HTC pitää Pohjoismaiden markkinoita?

Meille pohjoismaat ovat hyvin tärkeä markkina-alue, varsinkin Tanska, Norja ja Ruotsi. Suomeen saimme vasta Android-laitteiden myötä kunnollisen jalansijan ja pyrimme jatkossa tietenkin vahvistamaan paikkaamme Suomessa.

Vielä yksi kysymys: mikä on sinun suosikkiominaisuutesi Sensessä?

Tämä on vaikea, mutta sanoisin että se on Smart Dialer, joka mahdollistaa puhelinnäppäimistöllä kontaktien etsimisen helposti ja nopeasti. Käytän sitä päivittäin ja mikäli ominaisuus otettaisi pois minulta, hankaloittaisi se puhelimen päivittäistä käyttöä. Tämä on jälleen hyvä esimerkki siitä, että Sensen pienetkin ominaisuudet ovat tärkeitä luomaan hyvän käyttäjäkokemuksen.